Vereisten beroepschauffeurs

Volgens de bepalingen van het KB van 4 mei 2007 moet je als beroepschauffeur kunnen aantonen dat je vakbekwaam bent. Dit geldt wanneer je professioneel bestuurder bent met een rijbewijs in categorie C (C/CE/C1/C1E) en D (D/DE/D1/D1E). Daarnaast ben je ook verplicht om erkende nascholing te volgen en dien je in orde te zijn met enkele eisen in verband met het gezondheidstoezicht.

Vrijstelling voor niet-beroepschauffeurs

Niet-beroepschauffeurs zijn bestuurders van voertuigen (of combinaties van voertuigen) die worden gebruikt voor het vervoer van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft én op voorwaarde dat dit vervoer niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is.

Als niet-beroepschauffeur kan je vrijgesteld worden van de regelgeving voor beroepschauffeurs indien het vervoer bijkomstig is aan je hoofdactiviteit. Als vervoer niet je hoofdactiviteit is, maar er wel onlosmakelijk mee verbonden is, wordt dit soms als onvoldoende beschouwd voor een vrijstelling. Het bepalen van de ‘voornaamste activiteit' blijft een kwestie waarover enkel een rechter het laatste woord heeft.

Nascholing voor beroepschauffeurs

Als beroepschauffeur ben je verplicht om erkende nascholing te volgen, ook al werk je al lange tijd in de bouwsector. De nascholing omvat 35 opleidingspunten die je dient te behalen in een periode van 5 jaar.

De erkende nascholingsmodules zijn onderverdeeld in drie categorieën:

  • Rationeel rijden op basis van de veiligheidsvoorschriften (cursussen over defensief rijden, economisch en ecologisch rijden, vakbekwaamheid, ladingzekering ...)
  • Toepassing van de voorschriften (cursussen over rij- en rusttijden, tachograaf, CMR, ...)
  • Gezondheid, verkeers- en milieuveiligheid, dienstverlening en logistiek (cursus EHBO, fysieke risico's, de chauffeur als ambassadeur van het bedrijf ...)

Sinds 19 januari 2013 is bepaald dat elke nascholingscyclus die je volgt minstens één module uit elk van de drie categorieën moet bevatten. Bovendien moet minstens één van de opleidingsmodules (7 punten) een praktische rijopleiding zijn over defensief of zuinig rijden, met drie uur individuele rijtijd.

Eisen in verband met gezondheidstoezicht

Medische geschiktheid is bepalend om als arbeider tewerkgesteld te mogen worden als beroepschauffeur. Naast het feit dat je als beroepschauffeur verplicht nascholing moet volgen, zijn er nog strikte eisen in verband met het gezondheidstoezicht.

Zo moet je als beroepschauffeur een vijfjaarlijks medisch onderzoek ondergaan bij de arbeidsgeneesheer van de externe preventiedienst van je werkgever. Indien je een chauffeur bent die over een rijbewijs B beschikt, is een medisch onderzoek niet altijd verplicht.